Mock OSCE

Idag hade jag mock OSCE (Objective Structed Clinical Examination), alltså ett kliniskt prov som inte räknades utan bara är till för att vi ska fått prova på det inför andra, tredje och femte årens riktiga prov. Det var kul.

En visselpipa tjuter, sju dörrar öppnas samtidigt på båda sidor korridoren. På andra sidan huset öppnas sju dörrar till, vi är tre grupper som kör samtidigt. Inom grupperna tursas vi studenter om att vara patienter, examiners och studenter (fast vissa stationer har lärare med, och på en riktig OSCE har alla det). Min första station är att undersöka övre extremiteternas leder. Det är lugnt, vid det här laget har jag sett folk ge sig på den här stationen fjorton gånger - jag har suttit fast på ledrörelser i 1,5 timme.

Fem minuter, alarmet ljuder, en minut tills nästa station. Etik, för många frågor, fem minuter har gått och jag har inte hunnit summera. En minut, nästa station. Hjärt-och-lung-räddning, glömmer ringa ambulansen men annars går det rätt bra. Fem minuter, en minut tills nästa, dags för intramuskulär injektion. En från min PBL-grupp sitter med en bit låtsasarm på armen och det ligger en låtsasrumpa på en stol. Dosen är 1 ml, det är armen som gäller, jag har blivit varnad av kursare att inte bli lurad av låtsasrumpan. Fem minuter, hinner precis, nästa station, ...handtvättning?

Fem minuter, massa tid och tvål, min "examiner" viker en origamifågel av mitt mark sheet, den är fin. En minut, nästa station är längst ner i korridoren, raska steg. Anamnes, fem minuter, fick med det mesta, okej, en minut, nästa station, blodprov, äh skit, där rök mitt godkänt-på-alla-stationerna. Himla dockarm.

Bra träning, kul att köra ett låtsasprov sådär. Nu är det bara community diagnosis som ska bli färdigt tills torsdag och sen ska jag hem!

Kommentarer
Postat av: Pappa

Välkommen hem, men om det där med att plugga hemma på påsklovet innebär träning efter Mock är jag glad att jag flyr fältet, vill inte vara provdocka för blodprov.

2011-03-22 @ 01:14:40
Postat av: Alex

Haha, jo, för jag har ju verkligen typ nålar och provrör hemma :P Pluggar jag nåt praktiskt hemma så är det ledrörelser och blodtryck (om jag faktiskt köper stetoskop och sphygmomanometer först, det vet jag inte om jag gör), men det kommer ju inte på tentan så det är inte helt prioriterat ;)

2011-03-22 @ 11:57:32
URL: http://flygandegurka.blogg.se/
Postat av: Mango

Köp blommigt sphygmomanometer, gör det!

Och kom heeeeeem!

2011-03-22 @ 20:42:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0