Mer om VS

När vi har vocational studies (VS) och ska träffa patienter (på vårdcentrals- eller sjukhusbesök eller om vi pratar med simulerade patienter) måste vi klä upp oss. Alla killarna har kostymbyxor och skjorta och tjejer ska också vara propert klädda. Jag rotar fram en rätt lång kjol och svart tröja och skor i diskret färg (limegröna converse är inte riktigt rätt).

Folk har förväntningar när de går till en läkare. Det är en stor sak för många och många skulle inte känna sig bekväma om deras läkare inte såg ut och uppförde sig på ett visst sätt. Och det är ett service-yrke, man får anpassa sig efter vad patienterna behöver.

Lite fånigt tycker jag det är ibland att vi måste följa så många klädregler men det är samtidigt rätt förståeligt. Jag tror också folk förväntar sig lite andra grejer från en läkare här än hemma, jag får lite känslan av att yrket fortfarande har mer status här. Det är nog inte en bra sak? Hmm. Det ska jag tänka mer på när jag inte är skittrött. God natt.

Kommentarer
Postat av: Marika

Pratade med en pensionerad läkare häromdagen som sade just det att läkaryrket förmodligen har högre status i Storbritannien än här hemma i Sverige. Hon såg det som en bra sak. Beror kanske på vad man lägger för betydelse i ordet status i det här sammanhanget.

2010-11-16 @ 06:22:41
Postat av: Mango

Det är nog sant. I Sverige är läkare mer ett serviceyrke än i många andra länder där läkarens maktroll märks tydligare. Vilket jag inte tycker är bra, kommunikationen tar stryk av det. Dessutom tar samarbetet med sköterskor och liknande stryk av det, hur medfak-tanten på Glasgow än hävdar om teamwork.

Upside: du får bättre betalt och kan känna dig överlägsen.

2010-11-17 @ 00:32:21
Postat av: Mango

Okej, jag tycker det inte är bra när läkaren har en maktroll alltså. Var poängen.

Nu ska jag lägga mig D:

2010-11-17 @ 00:33:18
Postat av: Alex

Jo, man kan nog lägga rätt många olika saker i det där med status. Jag gillar inte att läkaryrket anses ha status om det ger läkaren en större maktroll, som du säger Meng. Det känns inte som att det är en bra sak eftersom patienter redan är i en utsatt situation när det är hos sin läkare. De har dock betonat läkaryrket som serviceyrke här och vi pratar mycket om att läkare och patienter ska ta beslut tillsammans och vara på mer samma nivå så jag tror de försöker uppmuntra studenter att se det på ett lite vettigare sätt. Kanske blir det bättre när många av de äldre läkarna går i pension? Vet inte, men det ska bli intressant att se lite mer av hur folk ser på läkaryrket här i alla fall.

2010-11-18 @ 18:17:29
URL: http://flygandegurka.blogg.se/
Postat av: Mango

Jag tror verkligen att läget kommer att förändras när den äldre generationens läkare går i pension. Dagens utbildning är så pass fokuserad på patientkontakt att de flesta nya läkare kommer att ha en helt annan inställning till vad sitt jobb innebär. Vilket är bra, för det innebär vård på en helhetsplan där man faktiskt försöker ta hänsyn till patientens mer subtila problem (typ oro). Sen har jag även funderat på om vad som egentligen är bäst, att behandla ett fåtal patienter på det sättet eller att skära ner tiden så att fler patienter får en mer basal vård istället.



(Alex, du röjer min hemliga identitet! Jeez)

2010-11-19 @ 13:05:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0