Anatomi & VS

Igår var en intensiv skoldag. Först disskerade vi våra första människor och sen intervjuade vi våra första låtsaspatienter.

Den här veckan går vi igenom bröstkorgens anatomi så igår skulle vi öppna ett bröst. Under ett vitt tygstycke låg det en kropp med avhugget huvud. Några tandläkarstudenter hade använt huvudet så det låg ovanför nacken, delat i två. Man kunde se ansiktet om halvan låg åt rätt håll. Och händerna hade fortfarande kvar sitt rosa nagellack.

Jag kunde inte sluta tänka på att det var en faktisk människa vi skulle skära i. Jag vet inte om jag vill kunna sluta tänka på det heller, är det verkligen respektfullt? Visst, jag kunde dissekera ändå, men det var verkligen inte odelat intressant. Jag klappade henne på kinden och bad tyst om förlåt.

På eftermiddagen hade vi vocasional skills, som alltid på tisdagseftermiddagar. I våra VS-grupper diskuterar vi etik, kommunikation och förra veckan besökte vi t.ex. en vårdcentral också. Igår skulle vi prata med simulerade patienter, alltså folk som kommer och låtsas att de ska till läkaren. Jag var först. Jag och tanten gick in i ett separat "konsultationsrum" och satte oss ner. Där fanns en videokamera och mikrofon så att resten av gruppen (8 studenter och en tutor) kunde följa oss.

Det gällde bara att få reda på hennes historia och jag hade inte hunnit bli nervös så det gick rätt bra. Intressant övning, det är bra att få göra sånt och få feedback innan man jobbar med riktiga patienter tror jag.

Kommentarer
Postat av: Eva

Oj! Måste säga att du är modig. Jag hade aldrig klarat av det du ska göra under din utbildning. Den etiska biten i det är jag övertygad om att du klarar.

Kram!

2010-11-03 @ 11:45:59
URL: http://iktochlitetill.blogspot.com/
Postat av: Mango

Åh. Det är nu jag blir ledsen över att Lund inte har kvar helkroppsobduktioner längre. Var det någon i din klass som inte klarade av att dissekera eller tyckte det var väldigt obehagligt?

2010-11-04 @ 17:11:45
Postat av: Alex

Tack för era kommentarer :D



Vi var en tredjedel av klassen samtidigt (vi är indelade i tre grupper som är schemalagda tillsammans eftersom vi är så himla många) men ingen i min grupp svimmade eller så. Vissa ville inte göra så mycket medan andra tyckte det var typ hur kul som helst. Jag tyckte det var intressant och så men jag har svårt att förstå hur man inte kan reagera på att det är en människa vi skär i för vår egen skull... vet inte om jag vill vänja mig vid det heller men det gör jag kanske.



Vad har ni för dissektioner i Lund?

2010-11-04 @ 17:23:23
URL: http://flygandegurka.blogg.se/
Postat av: Mango

Det beror på hur kallblodig du är.

Nej, men kanske snarare på hur mycket du kan koppla bort faktumet att en död kropp har varit levande en gång i tiden.

I Lund har vi bara dissektioner med enskilda organ. Vi har gjort en thoraxdissektion men då var det får. Över huvudtaget är det nog mindre dissektioner här än hos er skulle jag tro.

2010-11-10 @ 13:20:41
Postat av: Alex

Vi har en dissektion i veckan det här blocket, eftersom det typ är ett anatomiblock. Tror vi kommer dissekera i princip varje gång vi ska lära oss ny anatomi, vilket nog inte kommer vara jättemycket det här året efter det här blocket. Vet inte riktigt vad vi kommer syssla med det här året faktiskt :S



Nackdelen med att dissekera bara organ är ju att man inte ser hur allt hänger ihop. Jag tyckte det var rätt bra att se hur muskler och revben och membran och organ och allting satt ihop i relation till varandra. Det tjänar ju verkligen ett syfte med helkroppsdissektion, men det har ju också en obehagliga sida, som jag skrev. Den här veckan låg inte huvudet där i alla fall, det gjorde det bättre.

2010-11-14 @ 14:57:06
URL: http://flygandegurka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0