Reseberättelse

Taxi Murano Street - Glasgow International Aiport - 25 minuter
Flyg Glasgow Intl - Köpenhamn - 1 timme 55 minuter
Tåg Köpenhamn - Lund C - 35 minuter
Bil Lund C - hem - 10 minuter
Total restid - 14 timmar

Nu är jag hemma!! Det tog lite tid men vi kom hem!

Klockan ett igår eftermiddag tog vi (jag, Linus, en från Lund som är korridorare med kursare till mig och en dansk korridorare till honom) taxi från Murano Street till Glasgows flygplats. Det första som gick fel var att taxichaffören lyckades låsa sig ute ur sin taxi. Men det var okej, han fick låna en kvast från Hampus korridor och petade på instrumentbrädan genom hålet i glaset där man betalar.

Vi kom till Glasgows flygplats i god tid. Med allt snökaoset den senaste tiden kändes det bäst. Jag fick betala £20 för 2,5kg övervikt i min resväska men var väldigt glad att de inte vägde handbagaget. Anledningen att min stora väska inte var ännu tyngre var att jag hade 18kg i min lilla väska. Julklappar och skolböcker är tunga.

Två timmar innan planet skulle gå var vi igenom säkerhetskontrollen och satt på Wetherspoons och käkade och killarna drack öl. När planet skulle gå började det snöa. Sen slutade det snöa efter tio minuter så det var också lugnt. Det kom ett meddelande om att de höll på att avfrosta planet. Det kom ett till meddelande om att de avfrostade planet. Hmm.

Vi gick på planet. Det var ett litet plan med tretton rader, två säten på ena sidan mittgången och bara ett på den andra. Vi satt på planet en stund. Piloten sa att det tagit lite tid att skotta loss och avfrosta planet eftersom det stått utomhus i Glasgow i några dagar och att det sen haft lite tekniska problem. Vi satt fortfarande på planet men det rörde inte på sig. På en reklamskylt utanför mitt fönster stod det "make it happen", det kändes väldigt retsamt.

De sa att vi hade ett systemfel på planet och att en mekaniker skulle komma. Vi satt på planet en stund till. Mekanikern kom och sa att det krävdes en reservdel. De hittade ingen reservdel så vi skulle få gå av planet och vänta på information. Fyrtio minuter senare släppte de av oss och sa att vi skulle få information tjugo minuter senare. Det lät som att planet skulle bli inställt eller att vi skulle få åka till Edinburgh eller Aberdeen. Vi gick och köpte öl.

Till slut sa de att de skulle skicka ner ett plan från Aberdeen. Vi hade ett par timmar att spendera på flygplatsen och £5 kupong till baren. Vi drack lite till öl. Jag var skitglad - i alla fall skulle vi komma hem och att hänga på flygplatsen ett tag är inte så jobbigt!

Så småningom damp vi ner i Köpenhamn vi ett på morgonen. Nästa tåg gick halv tre så jag och Hampus satt på Kastrups golv ett tag. Till slut kom vi hem till ett snöigt Lund och möttes av mamma och pappa på perrongen. Nu har jag sovit i min egen säng och väckts av två glada föräldrar som sa att sconesen nästan var färdiga. Sen dess har vi bakat lussekatter, jag har tagit en tupplur och nu ska vi klä granen och sen käka grönsaksgratäng. Jag är sjukt glad att vara hemma!! Och imorgon kommer alla kompisar och dyker upp :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0