SNPs valseger

Scottish National Party (SNP) vann egen majoritet i valet igår. De har varit största party i Holyrood (skotska parlamentet) innan så Alex Salmond sitter kvar som First Minister. Den stora skillnaden mellan att vara största party och majoritet är ju dock att de får mycket lättare att få igenom saker de vill få igenom.

Eftersom partiet började som ett självständighetsparti så innebär det här att det lär hållas folkomröstning om självständighet i Skottland under den här mandatperioden, alltså inom de närmaste fem åren.

Jag undrar om skottarna faktiskt skulle rösta för självständighet. Just nu är inte ett så bra tillfälle i vilket fall som, ekonomin är tillräckligt instabil som den är. Jag undrar hur det skulle funka i praktiken. Vi får se när det blir omröstning, jag lär väl vara här då - intressant!

Kommentarer
Postat av: Edith

Hej! Jag heter Edith, fyller snart 19, ska läsa politics på university of glasgow och jag börjar hösten 2012.

Var jättekul att hitta din blogg, och undrar allmänt lite saker om hur det är att bo och plugga i Glasgow som svensk!

Först undrar jag lite smådumma grejor som:

Regnar det heela tiden, och tycker du vädret är typ samma som sverige, sämre ller bättre? Kan Glasgow vara en "smutsig" lite otrevlig stad (har hört folk säga det), eller är det bara olika områden som alla andra städer? (har också hört att det en jätterolig studentstad, feststad, shoppingstad etc).

Vet att det inte är lika vanligt att ta gap year i storbritannien, så om jag kommer dit när jag är 20, kommer de flesta som börjar samtidigt som jag vara 17-18 år då?

Hur är skolsystemet, människorna, är det lätt att träffa folk och hur är universitetslivet allmänt? =)

Är det mest kul och spännande eller jobbigt att åka ensam och lämna alla i Sverige, inte träffa familj/vänner regelbundet osv, och kände du dig snabbt välkommen i Glagow?



Haha blev massa frågor, men om du har tid så hade det varit jättekul att få svar på ett par iallafall. Har aldrig varit i Glasgow förut så är väldigt nyfiken och spänd då jag ska flytta dit alldeles ensam och i fyra år!



Din blogg är jättekul att läsa iallafall, du beskriver verkligen studentlivet! /Edith =)

2011-05-07 @ 17:54:02
URL: http://lillflickane.blogg.se/
Postat av: Alex

Hej Edith!

Tack, kul om du tycker den är hjälpsam, jag sökte också på bloggar innan jag flyttade :) Jag tycker Glasgow är en kul stad att plugga i, beror nog lite på ämnet men jag har en svensk kompis som läser politics och verkar trivas. Att det finns otrevliga sidor av staden (och det gör det det verkligen!) tycker jag gör det lite intressant, i alla fall på läkarlinjen. Men visst, man går ju inte hem själv på natten (fast taxi är billigt!). För att veta om du gillar stället skulle jag rekommendera att du besöker Glasgow nån gång, det hjälpte mig bestämma mig iaf!



Jag vet inte om vi haft ett ovanligt bra år men jag hade faktiskt tänkt skriva om det där med vädret nån gång och att jag inte tycker det är så himla farligt. Vinterhalvåret i Sverige är ju inte så himla muntert heller... Dock så är svenskar bättre på att isolera sina hus!



Det finns rätt mycket svenskar här i Glasgow, eftersom jag läser medicin har det blivit att jag mest umgås med medicinare (har inga ämnen tillsammans med andra och mina korridorare är märkbart yngre) men det verkar som att en hel del svenskar håller ihop annars. Så är det åtminstone i Edinburgh har jag hört av folk jag träffat på flyget.



I min klass är folk i varierande åldrar (fast en hel del är faktiskt 17-18!) men det kan nog vara lite fler yngre människor på andra program. Sen bryr sig inte folk direkt om ålder så det är väl mer frågan om du gör det :)



Hur kommer det sig att du bestämde dig för att du vill plugga i Glasgow? Lycka till!

2011-05-07 @ 18:33:37
URL: http://flygandegurka.blogg.se/
Postat av: Edith

Ja, jag tänkte besöka Glasgow till sommaren, så det ska bli jättekul!

Jag går min sista termin på IB-programmet nu, så vill gärna fortsätta på det internationella spåret och plugga utomlands. Och Storbritannien och USA har enligt mig de ledande universiteten inom politik, och just Storbritannien har kurser som passar mig väldigt bra. Sen sökte jag då framförallt till Skottland för att undvika tuition fees och för höga lån, och Glasgow och Edinburgh verkade vara de universiteten och städerna som passade mig bäst (vill bo i storstad). Så har jag fått ett conditional offer från Glasgow till 2012 och är nu jättenyfiken på staden, och hur det är att bo som svensk där osv. :)



Tycker det verkar vara ett väldigt bra universitet och även en rolig studentstad, mycket uteställen shopping etcetera? Och universitetet och accomodationen verkar ligga i riktigt fina och gröna områden av staden, som jag tror jag skulle gilla. För jag kan också tycka det är intressant med en stad som är kulturell och har lite tuffare områden, sålänge där jag vistas till största del känns tryggt.

Jag undrar även hur billigt man kommer undan när man ska resa hem på lov och sådär? Och går det bra flygtrafik från Glasgow till Köpenhamn/Malmö/Ängelholm? (Jag bor i Helsingborg).

Är det CSN-lån som gäller, eller är det via en Scottish Agency som man lånar pengar? Och är det svårt att hitta och ha tid med extrajobb medan man pluggar? Förstår ju att det är skillnad på politik och medicin, men så som det ser ut för dig?



Tack så jättemycket för alla svar, verkligen jättekul att jag hittade din blogg! :)

2011-05-08 @ 17:56:07
URL: http://lillflickane.blogg.se/
Postat av: Edith

Hej igen, tack så jättemycket för alla svar! :) Ja, jag går sista terminen på IB-programmet nu, så vill fortsätta på den internationella linjen och tycker att Storbritannien har de ledande utbildningarna inom politik, och även de kurserna som passar mig bäst. Jag gillar också att det är engelsktalande land, men ändå inte så långt och dyrt hemifrån. Sen sökte jag framförallt till Skottland för att slippa tuition fees för att inte få så höga studielån, så gillade jag glasgow och edinburgh då de var stora städer med bra universitet. Så har jag nu fått conditional offer i Glasgow och är nu jättenyfiken på staden, hur det är att bo där, hur det är att vara svensk i Skottland osv :)



Jag tycker också det är intressant med en stad som är lite större, har både dåliga och bra områden, och har sett att universitetet och the accomodations ligger i eller vid mysiga, gröna och fina områden, så man ändå bor och är där det är tryggt till större delen, om jag fått det rätt? :)



Tycker University of Glasgow verkar vara ett bra och seriöst universitet som man får bra meriter och utbildning från, och tycker även staden verkar vara rolig studentstad, mycket uteställen, fester, parkhäng, shopping etcetera? Eller hur ser du på allt detta? Känner du att det varit ett bra val för dig att bosätta sig i Glasgow i x antal år?



Lite andra frågor är om man som svensk tar lån via en scottish agency eller CSN? Och vad det brukar kosta och hur enkelt det är att ta sig från Glasgow till Köpenhamn/Malmö/Ängelholm (jag bor i Helsingborg), går det lätt att hitta resor till vettiga pris?

Och så undrar jag hur mycket tid man har över från plugget (även om det skiljer sig från politik och medicin såklart, men för dig), hinner man extrajobba? Är det lätt att fixa extrajobb osv?



Verkligen jättekul att hitta din blogg, har inte hittat något som beskriver studentlivet så bra i Glasgow från ett svenskt perspektiv förut :)

/Edith

2011-05-08 @ 18:24:09
URL: http://lillflickane.blogg.se/
Postat av: Edith

Hej igen, tack så jättemycket för alla svar! :) Ja, jag går sista terminen på IB-programmet nu, så vill fortsätta på den internationella linjen och tycker att Storbritannien har de ledande utbildningarna inom politik, och även de kurserna som passar mig bäst. Jag gillar också att det är engelsktalande land, men ändå inte så långt och dyrt hemifrån. Sen sökte jag framförallt till Skottland för att slippa tuition fees för att inte få så höga studielån, så gillade jag glasgow och edinburgh då de var stora städer med bra universitet. Så har jag nu fått conditional offer i Glasgow och är nu jättenyfiken på staden, hur det är att bo där, hur det är att vara svensk i Skottland osv :)



Jag tycker också det är intressant med en stad som är lite större, har både dåliga och bra områden, och har sett att universitetet och the accomodations ligger i eller vid mysiga, gröna och fina områden, så man ändå bor och är där det är tryggt till större delen, om jag fått det rätt? :)



Tycker University of Glasgow verkar vara ett bra och seriöst universitet som man får bra meriter och utbildning från, och tycker även staden verkar vara rolig studentstad, mycket uteställen, fester, parkhäng, shopping etcetera? Eller hur ser du på allt detta? Känner du att det varit ett bra val för dig att bosätta sig i Glasgow i x antal år?



Lite andra frågor är om man som svensk tar lån via en scottish agency eller CSN? Och vad det brukar kosta och hur enkelt det är att ta sig från Glasgow till Köpenhamn/Malmö/Ängelholm (jag bor i Helsingborg), går det lätt att hitta resor till vettiga pris?

Och så undrar jag hur mycket tid man har över från plugget (även om det skiljer sig från politik och medicin såklart, men för dig), hinner man extrajobba? Är det lätt att fixa extrajobb osv?



Verkligen jättekul att hitta din blogg, har inte hittat något som beskriver studentlivet så bra i Glasgow från ett svenskt perspektiv förut :)

/Edith

2011-05-08 @ 18:25:41
URL: http://lillflickane.blogg.se/
Postat av: Edith

Hej igen, tack så jättemycket för alla svar! :) Ja, jag går sista terminen på IB-programmet nu, så vill fortsätta på den internationella linjen och tycker att Storbritannien har de ledande utbildningarna inom politik, och även de kurserna som passar mig bäst. Jag gillar också att det är engelsktalande land, men ändå inte så långt och dyrt hemifrån. Sen sökte jag framförallt till Skottland för att slippa tuition fees för att inte få så höga studielån, så gillade jag glasgow och edinburgh då de var stora städer med bra universitet. Så har jag nu fått conditional offer i Glasgow och är nu jättenyfiken på staden, hur det är att bo där, hur det är att vara svensk i Skottland osv :)



Jag tycker också det är intressant med en stad som är lite större, har både dåliga och bra områden, och har sett att universitetet och the accomodations ligger i eller vid mysiga, gröna och fina områden, så man ändå bor och är där det är tryggt till större delen, om jag fått det rätt? :)



Tycker University of Glasgow verkar vara ett bra och seriöst universitet som man får bra meriter och utbildning från, och tycker även staden verkar vara rolig studentstad, mycket uteställen, fester, parkhäng, shopping etcetera? Eller hur ser du på allt detta? Känner du att det varit ett bra val för dig att bosätta sig i Glasgow i x antal år?



Lite andra frågor är om man som svensk tar lån via någon Scottish agency eller CSN? Och vad det brukar kosta och hur enkelt det är att ta sig från Glasgow till Köpenhamn/Malmö/Ängelholm (jag bor i Helsingborg), går det lätt att hitta resor till vettiga pris?

Och så undrar jag hur mycket tid man har över från plugget (även om det skiljer sig från politik och medicin såklart, men för dig), hinner man extrajobba? Är det lätt att fixa extrajobb osv?



Verkligen jättekul att hitta din blogg, har inte hittat något som beskriver studentlivet så bra i Glasgow från ett svenskt perspektiv förut :) /Edith

2011-05-08 @ 21:22:42
URL: http://lillflickane.blogg.se/
Postat av: Edith

Hej igen, tack så jättemycket för alla svar! :) Ja, jag går sista terminen på IB-programmet nu, så vill fortsätta på den internationella linjen och tycker att Storbritannien har de ledande utbildningarna inom politik, och även de kurserna som passar mig bäst. Jag gillar också att det är engelsktalande land, men ändå inte så långt och dyrt hemifrån. Sen sökte jag framförallt till Skottland för att slippa tuition fees för att inte få så höga studielån, så gillade jag glasgow och edinburgh då de var stora städer med bra universitet. Så har jag nu fått conditional offer i Glasgow och är nu jättenyfiken på staden, hur det är att bo där, hur det är att vara svensk i Skottland osv :)



Jag tycker också det är intressant med en stad som är lite större, har både dåliga och bra områden, och har sett att universitetet och the accomodations ligger i eller vid mysiga, gröna och fina områden, så man ändå bor och är där det är tryggt till större delen, om jag fått det rätt? :)



Tycker University of Glasgow verkar vara ett bra och seriöst universitet som man får bra meriter och utbildning från, och tycker även staden verkar vara rolig studentstad, mycket uteställen, fester, parkhäng, shopping etcetera? Eller hur ser du på allt detta? Känner du att det varit ett bra val för dig att bosätta sig i Glasgow i x antal år?



Lite andra frågor är om man som svensk tar lån via någon Scottish agency eller CSN? Och vad det brukar kosta och hur enkelt det är att ta sig från Glasgow till Köpenhamn/Malmö/Ängelholm (jag bor i Helsingborg), går det lätt att hitta resor till vettiga pris?



Och så undrar jag hur mycket tid man har över från plugget (även om det skiljer sig från politik och medicin såklart, men för dig), hinner man extrajobba? Är det lätt att fixa extrajobb osv?



Verkligen jättekul att hitta din blogg, har inte hittat något som beskriver studentlivet så bra i Glasgow från ett svenskt perspektiv förut :)

/Edith

(klöddar lite att kommentera så antingen får du typ 10 kommentarer eller ingen alls:P)

2011-05-09 @ 09:49:18
Postat av: Alex

Haha, ibland dör kommentarsystemet tror jag, konstigt...!



Jo, det är smidigt med Skottland, det där med att det är nära och inte kostar och så, absolut ett bra alternativ om man vill utomlands!



Hmm, alltså, studentboendena... Alltså, det är bra att bo i halls första året för att det är det alla gör och det är enkelt, men kvalitén är ju inte fantastisk. Och studentboendet jag bor på (Murano, det största) ligger på gränsen till ett otrevligt område, vilket ju inte var så smart planerat av dem... Men det funkar.



Universitetsområdet och områdena omkring där de flesta har lägenheter sen är jättefina! Botaniska trädgården och Kelvingrove Park ligger i närheten och är jättemysiga och det finns affärer, pubar, restauranger etc. Mycket spelningar och teater och sånt med.



Än så länge tycker jag det har varit att bra val att flytta hit. Glasgow är en jätteintressant stad med mycket att göra och det är kul att plugga tillsammans med folk från olika ställen, ska tex bo med en irländska och en skotte i höst och bara det är ju en sjukt kul grej!



Som svensk tar du lån från CSN och ansöker till skotska SAAS för att få tuition fees betalda. Du kan ta mer lån om du pluggar i Storbritannien än om du pluggar i Sverige, om du vill. Jag har valt att inte göra det (de ska ju betalas tillbaka också!) Jag brukar flyga Köpenhamn-Edinburgh med norwegian, men det finns ryanair-flyg mellan Göteborg City och Glasgow Prestwick också. Med norwegian tror jag det brukar landa på typ 1500 tur-och-retur om man bokar i tid. Innan jul är det lite svårt.



Jag extrajobbar inte, hade tänkt göra det först men sen låg pundet så lågt att jag hade mycket mer pengar än jag trodde jag skulle ha ;) första året tror jag iaf man kan extrajobba om man vill, jag hade nog kunnat ta tid till det om jag velat. Tror det går att hitta jobb om man vill, nog lättare än hemma men inte jättelätt med tanke på ekonomin.

2011-05-21 @ 23:49:36
URL: http://flygandegurka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0