Brödrecept

Här är mittbrödrecept:

25 g jäst
5 dl vatten
2 msk olja
1 tsk salt
soltorkade tomater i olja (så mycket man tycker är lagom - halv burk?)
1 tsk krydda (har testat både körvel och timjan, vilket som funkar)
2 dl rågkross
5 dl rågmjöl
5 dl vetemjöl (kommer inte ihåg exakt andelarna råg/vetemjöl jag använde hemma och här spelar det ingen roll eftersom de inte har så stort mjölutbud, men det är bara att köra på vad man gillar)

1. Skär de soltorkade tomaterna i små bitar.
2. Blanda ut jästen i ljummet vatten.
3. Blanda i resten.
4. Lås jäsa under bakduk i 45 minuter.
5. Dela i två delar och lägg på bakplåtspapper på en plåt. Gör bröden typ limpformade.
6. Sätt ugnen på 200 grader. Lås bröden jäsa under bakduk i 30-35 minuter.
7. In med bröden i ugnen i 40 minuter.
8. Om nom nom.

Källreferens: Det här är grundreceptet.

Och här är mina limpor:

Kommentarer
Postat av: David

Ooh, är inte det brödet som vi bakade när du var hemma?

2011-05-02 @ 20:13:37
Postat av: Alex

Yes, det är det!! Det funkade väldigt bra fryst också så jag tänkte jag skulle göra det här med. Och eftersom jag inte bloggade när jag var hemma så skrev jag inget om det då :)

2011-05-02 @ 20:45:31
URL: http://flygandegurka.blogg.se/
Postat av: David

Jag visste att jag kände igen receptet! Har du lyckats hitta nån bättre jäst i Skottland än? Den där pulverjästen verkar inte vara så bra. Fast detta brödet skulle vara ganska kompakt ändå, så det kanske spelar mindre roll? Lycka till med brödbaket i alla fall!

2011-05-03 @ 21:31:50
Postat av: Alex

Pulverjästen jag köpte var faktiskt bra, men det fanns en hel del konstig jäst där ute så jag var mycket, mycket skeptisk!

2011-05-03 @ 23:12:16
URL: http://flygandegurka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0