Dialektkameleont?

Jag skrev precis ett rätt negativt blogginlägg och det är ju negativt, så jag tänkte blogga om något lite mer intressant också, nämligen dialekter.

När jag och Jojo var i London trodde folk att jag var skotte. Och det tog en stund innan jag kunde ha en vettig konversation med Romeo och Mike eftersom de var så roade av hur annorlunda jag lät. Hm. Antagligen vet Londonbor bara inte hur skottar verkligen låter.

Men okej, jag får nog erkänna att jag låter rätt konstigt nuförtiden i alla fall. När jag var iväg med mountain medicine-klubben blev jag frågad om jag var från Kanada, Skandinavien, Irland, Skottland och Wales. Det var dessutom en walsare som frågade mig om jag också kom från Wales. Himla konstigt. Folk trodde jag kom från så många olika ställen under den helgen att det nästan blev ett skämt och folk började skratta när någon gissade var jag kom ifrån.

Jag tror jag blir väldigt påverkad av dialekter runt omkring mig, typ dialektkameleont. Folk tror ofta jag är från Irland när jag umgåtts en del med Claire till exempel. Och i söndags gick jag till en kyrka där jag pratade lite med en amerikan innan jag gick och satte mig ner. När en tjej jag satt bredvid fick höra att jag kom från Sverige en stund senare utbrast hon "det skulle jag aldrig gissat! Hade du inte sagt något hade jag nog trott du var amerikan eller nåt!" Och där satt jag och trodde jag typ lät lite svenskskotsk.

Tänk om jag kunde byta dialketer sådär medvetet, det skulle va kul.

Kommentarer
Postat av: David

Att kunna byta dialekt medvetet låter som en bra skådespelartalang. Eller spion (läkarspion?).

2011-03-18 @ 12:41:06
Postat av: Alex

Tänk vilka världar jag hade kunnat utforska om jag kunde byta dialekter lite hur jag ville...

2011-03-20 @ 20:35:11
URL: http://flygandegurka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0