Millport/Great Cumbrae

Igår åkte jag och min kompis Claire på äventyr. Vi tog tåget från Glasgow Central Station (som är jättefin!) till ett litet ställe vid kusten som heter Largs (vi uttalar det typ "blaaarghs").


Largs sett från piren, det mesta av staden ligger till höger


Fastlandet är till vänster, Great Cumbrae Island till höger

Largs var en mysig liten stad där vi hittade en färja till Cumbrae, en liten ö bara några minuter från kusten. Öns enda bostadsområde heter Millport och består av massa fina gamla stenhus. Vi käkade lunch på en sten, blev omringade av fiskmåsar och sen gick vi och hyrde en tandemcykel.


Utsikt från lunchstenen.

Fiskmåsattacken:





Tjejen som ägde cykeläffaren var jättegullig och gav oss sitt telefonnummer så vi kunde ringa när vi var tillbaka och hon kunde stänga affären så länge. Vi gav oss iväg på tandemcykeln, något som jag aldrig testat innan. Det var kul!



Det var fint överallt!




Det är bara 18km runt ön så vi cyklade runt den. Eftersom det är januari var det knappt nåt folk på ön, på sommaren är den tydligen jättepopulär.


Monument över militärer som inte har någon känd grav.


Båten tillbaka.

Väl tillbaka i Largs upptäckte vi att det var över en timme tills nästa tåg gick. Hoppsan. Vi gick och åt jättemycket mat och sen var det jättemycket blaaargh i blaaarghs. Somnade på tåget, kom hem och gjorde oss snabbt i ordning och stack ut på fest.

Jag skriver mer ikväll eftersom jag varit så dålig på det i veckan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0