Vårdbiträde

Här är en intressant grej: jag saknar mitt jobb. Jag trivdes väldigt bra med att jobba på äldreboende, framförallt när jag jobbat där ett tag och hade lite koll och kände de boende lite. Och det var kul att få ta hand om människor och att jobba med något praktiskt.

Det var roligt att märka att jag blev bättre på att hantera människor och att jag fick börja göra mer medicinska saker, som att ge insulin och inhaleringsgrejer. Det sista är extra kul nu när vi läst om kol och astma eftersom jag känner igen lite mediciner jag läser om. Jag visste att man ger salbutamol till patienter med kol, typ sånt. Det ska bli jättespännande om ett par veckor när vi läser om demens, är väldigt nyfiken på det.

Det verkar väldigt jobbigt att vara dement. Vissa är mest glada, men många blir väldigt frustrerade på ett äldreboende - de vet liksom inte riktigt var de är och varför.

Ibland blir dementa aggressiva när man hjälper dem intimhygien och duschar och sånt. Det var inte roligt att bli t.ex. slagen eller spottad i ansiktet, men om jag helt plötsligt befann mig naken i en främmande miljö med en okänd person i plastförkläde som tog på mig på privata ställen... alltså, reaktionen är ju inte konstig även om det inte är någon som gör dem illa. Man måste ju se till att folks hygien sköts.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0