Neds

Glasgows West End är en studentbubbla, ett fint och trevligt område som inte alls känns farligt och otryggt, som andra delar av Glasgow. Jag gillar bubblor, de är glansiga och fina och jag bor gärna i en bubbla.

Men det är intressant när man ser något som inte har en så polerad, skimrande yta. Och det är inte trevligt i fina områden om det är för mycket yta. Fast Glasgow känns inte så snobbigt, det kan inte vara så snobbigt, utanför centrum och west end är det inte polerat och det kommer man inte undan ifrån.

Jag pratade med ett par britter om politik och sociala frågor igårkväll. Det var ett intressant samtal. De sa bland annat att först och främst är det klassfrågan som skapar problem här.

De man har flest fördomar mot här är andra britter, i Skottland kallas de för "neds", i England "chavs" och på Irland "knackers", men det är samma sorts människor: outbildade låginkomsttagare/arbetslösa som stereotypiskt går runt i mjukisbyxor och dricker buckfast eller annan sprit. Det är de som står för knivvåldet (obs! inte en trevlig video, rätt amerikanskt dramatisk också men jag tror mycket stämmer, flaskorna folk viftar med innehåller buckfast (känner igen den karaktäristiska gula etiketten) och området de åker ut till, som är det jag har gjort praktik i, är verkligen inte trevligt).

De man har näst mest fördomar mot i Storbritannien är invandrare. Men jag har också pratat med en hel del britter som anser att invandrare jobbar mer än vad britter gör och därför inte har något emot dem. Intressant. Inte som i Sverige, jag tycker de största fördomarna är mot invandrare hemma?

Jag undrar vad man kan göra för att komma till rätta med de här problemen. Vår föreläsare i befolkningshälsa pratade om att fokusera på folks förmågor istället för att bara få andra människor att hjälpa dem. Att få en massa hjälpinsatser får inte folk att känna som om de har kontroll över sina liv, och kontroll är viktigt för självkänslan och välmåendet. Att t.ex. bygga upp föreningar och sådant på egen hand tror jag är jättebra. Och att det finns fritidsaktiviteter för barn, så att de inte hamnar i de där gängen.

Det finns en bra poäng där. Däremot undrar jag varför man inte fokuserar på allas förmågor lite, jag och Jasmin tycker det är svårt att hitta volontärarbete med folk som har det svårt här. Det tycker jag är konstigt.

Okej, det här blev skitlångt så jag ska sluta skriva nu. Men det är intressant med Glasgow, finns stora kontraster och mycket att lära sig här. Och många svåra frågor med komplexa, eller inga svar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0