Tågvett

Jag läser på sydsvenskan att skåningar inte kan åka tåg ordentligt, att Lund och Malmö har börjat bli storstäder utan att riktigt hänga med. Hahaha. Det är något väldigt roligt med en hel artikel om att vi inte kan åka tåg ordentligt.

Jag tror inte jag är en storstadsmänniska än. Jag tycker fortfarande att tunnelbana är häftigt och att det känns konstigt att ha en bra bit ut till landet - att stan aldrg tar slut. Men Glasgow är en tillräckligt stor stad för att ha haft tunnelbana länge och ha tåglinjer mellan olika delar av stan så jag bor i alla fall i en storstad, utan att behöva bo i Stockholm. Kanske blir jag en riktig storstadstyp så småningom: jag tänker mig sen när jag är ute på praktik och jag skyndar till tunnelbanan med en tidning under armen och en take away-kaffe i handen... eh, vad sjutton, zoegas är ju godare.

Tågen här ser ut som de är hämtade från sextiotalet, och det är de nog förresten också. Ingen fin, skinande citytunnel. Och tunnelbanan är inte alls lika häftig som den i Köpenhamn t.ex. I Köpenhamn har de inga förare utan tågen stannar automatiskt, och genomskinliga dörrar öppnar sig när tåget har stannat. Få förseningar och inga självmord. Smart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0