Min Glasgowkarta


Här kommer en snabbguide till Glasgow (de bitar jag tycker är relevanta)

Centrum
Okej, till höger på kartan (alltså höger/nedanför motorvägen och ovanför floden Clyde) är centrum. Den översta pluppen (till höger) är stora busstationen och den nedersta pluppen tågstationen. Buchanan Street, stora shoppinggatan, sträcker sig typ mellan buss- och tågstationerna. Den tredje pluppen visar Sauchiehall Street (som i och för sig är en hel gata, horisontell på kartan, men det är gatan som pluppen är på) där de flesta klubbar ligger. Det är sällan man är på Sauchiehall Street på dagtid.

West End
Universitetet ligger i West End, som är en liten bit från centrum. Den röda pluppen är där medicinbyggnaden ligger. Där spenderar jag mycket tid.

Går man upp längs Byres Road (huvudgatan i West End) och Queen Margaret Drive (som Byres Road blir efter man har korsat Great Western Road) så kommer man upp mot Maryhill och Murano (den högst belägna pluppen). Där bor jag. Det stora tesco ligger längre vänsterut längs Maryhill Road (men det finns ett litet ett på Byres Road med).

De andra två plupparna är botaniska trädgården och Kelvingrove Park. I förra inlägget berättade jag om en promenad från botaniska till Kelvingrove längs floden Kelvin. Då vet ni hur jag gick.

Andra ställen
England är söderut, Loch Lomond norrut och Edinburgh österut. Jag gjorde praktik i ett otrevligt område norr om Murano men många områden i utkanten av stan är otrevliga (finns många otreliva i öster, söder och väster med).

Området mellan West End och centrum heter Woodlands och har trevliga bostadshus. Helst av allt skulle jag bo där nästa år, vi får se vad vi hittar för lägenheter.

Kommentarer
Postat av: David

Tack Alex, det var en bra beskrivning. Jag gillar att du i praktiken är omringad av områden som inte är så trevliga (när vi kollade på kartan när vi pratade sist verkade det nästan som om de otrevliga områdena var större delen av Glasgow hehe). Det ser ut som en fin promenad du gick :)

2011-02-11 @ 20:31:20
Postat av: Alex

Haha, jo, men Glasgow har väldigt många otrevliga områden tyvärr... En väldigt stor del av de fattigaste områdena i Skottland ligger i Glasgow. Men här finns mycket fint också så det är en väldigt intressant stad, stora kontraster!

2011-02-12 @ 16:11:26
URL: http://flygandegurka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0