Kaffekultur - en jämförande studie

Igår var jag hemma hos en kompis och åt frukost. Jag gjorde snabbkaffe åt oss och när hon tog upp sin kopp och kände kaffelukten sa hon "du gör rätt starkt kaffe va?" "Mm, jo, det gör jag väl"

Sen hällde hon ut hälften av kaffet, fyllde på med vatten, mjölk och socker och sa att det blev lagom. Enligt min erfarenhet av britter, nya zeeländare och amerikaner så tycker folk från engelskspråkiga länder att svenskar dricker kaffe som smakar tjära. Jag tycker de dricker utspätt vatten.

På Nya Zeeland gjorde fåraherden på gården där jag och Jojo jobbade kaffe åt oss en gång. En tesked snabbkaffe och tre teskedar socker. Det smakade apa. När vi gjorde kaffe hällde vi i tre teskedar kaffe och inget socker. De tyckte vi var konstiga.

För övrigt så tycker jag det är väldigt fjantigt att engelskan inte har ett ord för "fika". "Have coffee/tea" är inte alls ett lika bra sätt att uttrycka det på. Jag gillade när vi gick IB och inkorporerade "fika" i vår engelska. Det blev bättre så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0