Glencoe med mountain medicine

För två veckor sen var jag iväg med mountain medicine-föreningen igen, den här gången norrut, i Glencoe. Glencoe är fantastiskt vackert, tyvärr tog jag inte särskilt många bilder men några har jag!

På lördagen fick vi undervisning av ett mountain rescue-team. Jag erbjöd mig vara offer, vilket var jättekul eftersom jag blev fastspänd på en vaccummatta, placerad i en survival bag på en bår och nerburen för en kulle. Lite läskigt nerför kullen eftersom folk inte var vana vid att bära någon på bår och halkade runt i lite i leran, men vaccummattan var bekväm i alla fall! (En vaccummatta är en matta som man kan lägga någon på och sedan suga ur luften ur för att hålla deras ryggrad i rätt position medan man transporterar dem till sjukhus, ifall man misstänker ryggradsskada).


Fastspänd Alex, pre-survival bag (som är till för att hålla en varm).


Ordentligt immobiliserad. Dags att bäras iväg!

På kvällen tog vi gratisbåten från vårt vandrarhem till puben. Inte varje dag man måste åka båt till puben! På söndagen var vi ute och gick och klarade av två munroes. En Munro är ett berg som är över 3000 feet (typ 900 meter eller nåt?) och kallas Munroes för att en som hette Munro mätte och besteg alla berg över den höjden. Det finns knappt 300 i Skottland, jag har nu varit uppe på tre. Hm.


Utanför vårt vandrarhem.


Ute och går. Det här är inte ens två timmars körning från Glasgow. Vid såna här tillfällen är jag väldigt glad att bo där jag bor...!


Det var väldigt molningt så tyvärr fick vi ingen bra utsikt från bergen. Men det var ändå en trevlig promenad!

Det var en trevlig helg. Igår skulle jag egentligen ha organiserat en dagsutflykt med mountain medicine men vi ställde inte den eftersom det var jättedåligt väder, lågt intresse (tror det är för nära jul för att folk ska palla hitta på så mycket) och dessutom är jag sjuk. Vi kör den i vår istället, det blir bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0