Det där med jäst

Okej, här kommer dagens kulturskillnad: jäst, närmare bestämt färsk jäst.

Hemma i Sverige tycker jag att man kan hitta färsk jäst i nästan varje mataffär, och det är ju klart att man använder jäst! Här kan man, till min stora förvåning, bara köpa färsk jäst på bagerier (har jag hört, jag aldrig testat) så istället får det bli torrjäst. Och det går inte ens att hitta normal torrjäst överallt utan en del ställen, som små tesco-affärer, säljer ibland bara "snabbverkande" torrjäst. Jag har ingen aning om vad snabbverkande torrjäst är men innehållsförteckningen är bra mycket längre än vad jag är bekväm med. Men okej, normal torrjäst funkar ju som vanlig jäst så jag kan baka som vanligt när jag väl lokaliserat torrjästen.

Men varför denna skillnaden? Jo, folk använder helt enkelt inte jäst här. Idag fick jag beskriva för en av de jag bor med, som är bra på att laga mat, hur man bakar med jäst. Det är jättekonstigt ju...!

Kommentarer
Postat av: Pappa

Snabbjäst är nog släkt med turbojäst som används när man skall jäsa socker till mäsk. Man vill ju inte vänta för länge på att mäsken blir klar så man kan bränna sin sprit.

2011-12-04 @ 22:48:25
Postat av: Mango

JAG VET, det är samma sak här i USA. Helt sjukt konstigt. Folk bakar uppenbarligen inte bröd. Vi tänkte baka lussebullar snart och fick då höra att torrjästen var the way to go. Men det funkar bra tror jag, vår värdmamma gjorde lussebullar nu idag med torrjäst och de blev hur mjuka som helst. Jag tror man måste jäsa det i lite högre temp, typ 40-nåt bara.

2011-12-05 @ 03:16:58
Postat av: Alex

Jag använde torrjäst några gånger förra året (bl.a. till lussekatter tror jag) och det är helt okej, det är bara skumt att det inte finns något alternativ...!



Och visst, snabbjäst är säkert praktiskt men den innehåller ändå massa suspekta grejer!

2011-12-05 @ 19:29:53
URL: http://flygandegurka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0