Valborg - Glasgow-style

Idag var det kungligt bröllop och därför har alla varit lediga. Det har hållts "street parties" runtomkring Storbritannien och för en gångs skull säger polisen inget om att dricka offentligt i Glasgow. Till och med premiärministern uppmuntrade street parties.

Det hela kändes lite som ett brittiskt Valborg, framförallt eftersom det är dagen innan riktiga Valborg också. Tusentals samlades i Kelvingrove Park och grillade och hade trevligt i solen i början av eftermiddagen - har jag hört. Vi gick inte bort till Kelvingrove förrän vid sex och då hade det flippat ut.

Jag har aldrig varit ett fan av Valborg. Jag var nykterist tills jag var arton och var mest och såg på brasorna och såg hur fulla människor var. Jag kommer ihåg i tvåan på gymnasiet när vi var i skolan på Valborg och en hel massa fulla människor gick igenom skolgården för att komma till Stadsparken. Obehagligt. Sen knuffade någon ut en tjej på gatan och hon blev ihjälkörd av en buss precis utanför Katte. Hemskt.

Egentligen är det en väldigt trevlig idé med Valborg - folk som samlas i vårvädret och sitter ute och har picknick och umgås. Jag gillade när de började uppmuntra valborgsfirandet i Lund och gjorde det till en positiv grej. Polis, skydd för blommorna, idrottslag som städar... För två år sen gjorde jag inget på Valborg eftersom det var precis innan IB-exams men förra året var det trevligt. Vi hade knytkalas, grillade och drack vin ur termos (eftersom vi var nitton och till skillnad från alla tjugoplusare faktiskt kunde bli av med vinet annars).

Och jag tyckte Kelvingrove Street Party lät trevligt också. Men så kommer några och förstör för alla andra. När vi bestämde oss för att gå till Kelvingrove vid sex fick vi höra att det blivit uppror och folk slängt massa flaskor på polisen, som nu höll på att stänga ner det hela. Vi ville ha lite luft så vi gick bort för att kolla läget ändå.

Vi kände den söta lukten av alkohol innan vi ens kommit in i parken, och vi såg polishelikoptrar bara vi kom utanför medicinbyggnaden. Sen började vi se en hel massa skräp, en hel massa folk och en hel massa polis. Inom loppet av max tio minuter (vi var inte i parken särskilt länge) blev jag upplyft av en random kille, vi såg en bli arresterad, akutsjukvårdare gick runt med typ rallyhjälm, en kille försökte göra fälleben för mig (vilket inte gick jättebra eftersom han var full och jag nykter), en kille stod och pinkade mitt bland allt folk, där var ridande polis och en hel massa fulla, högljudda människor.

Tydligen började alltihop med att någon blev knivhuggen vilket gjorde att det kom en massa polis. Himla neds. Fast jag tror inte det var få fulla studenter där heller.

Nu sitter vi i biblioteket igen och har beställt billig pizza eftersom det är extraerbjudande den här helgen. Känns helt plötsligt helt okej att vara här. Lugnt och skönt.


Kommentarer
Postat av: Mango

Det var ridande poliser i stadsparken också.

De blev omringade av ett gäng tjejer som stod och klappade hästarna. Inklusive mig.

Sen sa de att de skulle jobba och vi fick gå igen D:

2011-05-02 @ 11:23:39
Postat av: Alex

Hahahaha, ååh, låter gulligt! Det verkade som det var sjukt mycket folk i Stadsparken? Hoppas ni hade en kul Valborg!!

2011-05-02 @ 13:05:37
URL: http://flygandegurka.blogg.se/
Postat av: Mango

Fruktansvärt mycket folk! Folk typ satt på varandra vid stora scenen. Jag tror det var about 20000 pers i stadsparken då. Men det var mycket trevligt, jag höll mig i princip nykter och glad hela dagen :D

2011-05-02 @ 17:08:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0