Glasgow

Hej hej hallå folk! Nu tänkte jag börja blogga!

Jag kom till Glasgow för tre veckor sen, flyttade in i studentboendet för lite drygt två veckor sen, började freshers' week (nollningsveckan) måndagen därefter, började plugga på riktigt för en vecka sen och nu börjar jag faktiskt så småningom vänja mig lite vid att vara här också.

Freshers' week handlade mycket om att gå ut, blev en del roliga kvällar, framförallt i slutet av veckan. Bl.a. var jag utklädd till lejon en hel kväll, var på foam beach party (alltså, man hade strandkläder och de sprutade skum överallt) och gick på freshers' ball där en hel del kursare dök upp i kilt (det är trots allt standard högtidsdräkt för skottar).

Jag har också gått med i teatergruppen och ska vara en mus med väldigt få repliker i Alice i Underlandet om två veckor, varit på introkväll med medicinska föreningen, gjort en hel del PBL (problembaserat lärande för er som inte vet vad det är - det handlar om att lära sig saker på egen hand genom att få ett fall och sedan lära sig tillräckligt för att lösa det) och skaffat gymkort.

Och i helgen besteg jag ett berg! Ett riktigt berg! Alla berg över 3000 fot (knappt 1000m tror jag) kallas för munros i Skottland efter en som hette Munro och besteg alla (kring 298!) och nu har jag bestigit min första munro! En skotsk kursare körde med mig och två andra till Loch Lomond (loch=sjö) där vi tog oss upp för Ben Lomond. Det var fantastiskt vackert! Och när vi kom till toppen drog Alasdair fram champagne och jordgubbar från sin ryggsäck - tydligen är det tradition att ta sig något att dricka när man klättrat upp för sin första munro!

Jag ska försöka blogga hyfsat ofta och berätta lite om hur det är här och jag hoppas ni därhemma håller mig uppdaterad om vad som händer med er, jag saknar er alla jättemycket!!


Liten bild från Ben Lomond, jag ska försöka lägga upp bättre bilder sen!

Kommentarer
Postat av: Becka

Låter som att du har det härligt! =)



Vacker bild! Och enligt min mobil är 4000 fot 1219,214826 m (bara så du vet :P)

2010-09-28 @ 15:01:16
Postat av: Jojo

Ååååhhh jag vill också bestiga berg, varför har vi så dåligt med berg här i skåne?? Och dricka champagne för den deln med :P Saaknar dig!! Pusss

2010-09-28 @ 21:43:11
Postat av: Mango

Åh, Loch Lomond. Locharnas loch, som de brukar säga (fast prova säga det fem gånger snabbt). Det ser så himla fint ut. Jag måste dit någon gång. Du får ta med mig på munro-vandring när jag hälsar på!



Och försök hålla bloggen vid liv nu okej? :P

2010-10-02 @ 12:26:08
Postat av: Flamingo

Ja, flygande gurka, håll bloggen vid liv! Jag tänkte köra med ett coolt alias precis som Mangon ovan, men misslyckades nog dessvärre med detta. Loch Lomond ser underbart vackert ut, tar det lång tid att köra dit från Glasgow? Jag hade tänkt försöka snöa in mig på single malts och blends från Skottland i allmänhet och Highlands i synnerhet. Det ska bli kul att hälsa på dig till våren!

2010-10-04 @ 16:16:05
Postat av: Alex

Tack för era kommentarer :)



Jo, Skåne är rätt platt... Glasgow är lite kulligt men man behöver inte åka långt för att komma till bergen, Loch Lomond är typ en halvtimme iväg om man ska till södra sidan av sjön (Ben Lomond är dock på den norra sidan så det tog kanske 45-60 minuter, jag kommer inte riktigt ihåg men det var inte så lång tid)



Kram på er!

2010-10-06 @ 12:56:23
URL: http://flygandegurka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0