En vecka på Murano Street

Okej, dags att börja blogga. Det finns en många därhemma som jag vill höra av mig till men en del av det jag vill säga kan jag lika gärna säga till er alla via en blogg.

I alla fall, nu har jag bott i Glasgow i en vecka. Kom hit med mamma och Becka den sjätte, försökte fixa praktiska grejer innan inflyttningen den tionde men insåg att det var väldigt svårt utan vare sig adress eller studentnummer. Britter är otroligt byrokratiska typer så man fyller i sjuttioelva formulär hela tiden. Nu tror jag det mesta är fixat i alla fall (eller, det som går att fixas, bankkontot dröjer lite).

Registreringen på universitetet var rätt kul eftersom den utspelade sig i huvudbyggnaden, som ser ut som Hogwarts. I huvudbyggnaden var vi också på freshers' address och freshers' fair i måndags/tisdags, som var början på freshers' week, en helgalen vecka för alla nya studenter. Freshers' address var en rätt långdragen historia i en otroligt högtidlig sal där folk vandrade in i sådana där lustiga universitetskåpor till orgelmusik. Åtminstone spelade orgeln Star Wars.

Freshers' fair är Glasgows motsvarighet till hälsningsgille och jag skrev upp mig på otroligt många mejllistor. Får se vad jag faktiskt kommer syssla med för skolan kommer nog ta en del tid. Men lite annat får det också bli. Vi har också fått en del kursinformation sen i onsdags och ska börja plugga på riktigt nu på måndag.

Vi hade världens bästa föreläsare nu precis som pratade inför hela vår årskurs (250 pers) och var otroligt inspirerande och rolig, bl.a. så sjöng han lite grann från en Whoopi Goldberg-film. Han pratade inför en stor grupp bakis, förkylda och trötta förstaårselever men hade allas uppmärksamhet...

Jag ska försöka uppdatera den här bloggen rätt ofta, skriver snart igen och berättar lite om folket här. Och ni som har mejlat mig - tack så hemskt mycket och förlåt för att jag hunnit svara på så få mejl, det kommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0