Murano Street Student Village

Nu tänkte jag berätta om Murano Street Student Village, studentboendet där jag bor det här året. I Glasgow är vi garanterade bostad genom universitetet första året och sen får man försöka hitta lägenhet. Med Lunds bostadssituation i åtanke känns det som ett väldigt förnuftigt system...!

I vilket fall som så är Murano Street det största studentboendet här, vilket är rätt lustigt egentligen eftersom det ligger nästan en halvtimmes promenad iväg från universitetet. Det är dessutom inte en promenad man går själv när det är mörkt ute eftersom Murano Street ligger på gränsen till ett rätt otrevligt område (vilket man inte märker av om man inte tar onödiga risker).

Annars är Murano Street rätt kul, visst, det är rätt likt ett fängelse, vi har bara värme några timmar om dygnet, delar toaletterna och det är rätt högljutt och så, men man lär känna folk och det är roligt. Och jag har otrolig tur för jag har ett hörnrum (=större än de flesta andra rum!) i utkanten av Murano, vilket innebär att det är relativt tyst och lugnt.

Mina korridorare är också jättetrevliga, de flesta är skottar som är 17-18, det finns en nordirländare som också är kursare med mig, en som bott i England och en senior resident från Saudi.

Senior residents är folk som bor här gratis och ska fungera som lite skyddsnät åt oss små nya typer. Deras huvuduppgift är dock att bryta upp högljudda fester. Vi har som sagt en senior resident på vår korridor (finns en i varje trappuppgång tror jag) och jag trodde först att han var en myt eftersom det tog ett tag innan jag såg honom, och sen såg jag honom bara mitt i natten när han dök upp och körde korttrick för oss. Han är sjukt bra på korttrick.

Vad finns det mer att säga... Jo, det finns en psykadelisk glassbil som kommer om kvällarna också och ett par kursare upplyste mig roat förra veckan om att den inte alls säljer glass. Hmm. Förra veckan hade vi brandövning också, halv sju på morgonen... Det var inte okej.

Jag bor på andra våningen längst till vänster i det här huset.
På andra våningen, i rummet längst till vänster (det med det större fönstret!) bor jag just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0