Mountain medicine

Igår var jag på introduktionsutflykt med mountain medicine-klubben. Det hela tror jag går ut på att dra ut medicinare i naturen och öva lite på vad man ska göra om det händer en olycka där.

Igår var vi uppe på några fina kullar precis utanför Glasgow och övade lite grundläggande första hjälpen-grejer (primary survey, DR ABC - om svenska läkarstudenter alls använder samma förkortningar), hade team building-övningar, övade på att läsa karta, gick en sväng och byggde improviserade bårar.

Jag fick vara offer en stund, det var skitroligt att studsa runt på båren så jag bara skrattade hela tiden. Då började folk skaka på båren och sen sprang ett par killar delar av vägen ner med mig. Sjukt kul!

Jag hoppas att det kommer bli en del vandring med den föreningen för det skulle vara roligt, även om det är kul att lära sig första hjälpen också. Jag har ju vandrat ett par gånger tidigare här men då höll jag lite på att bli tillsammans med han som organiserade det så jag vill inte riktigt räkna med att kunna hänga med där. Och jag älskar att komma ut från stan och se lite natur, det är så fantastiskt fint bara man kommer precis utanför Glasgow och jag älskar det!

Jag blev helt lycklig i hela kroppen av att se natur och andas frisk luft igår. Till stor del är jag stadsmänniska, men jag har inte insett hur mycket behov jag har av att komma ut i naturen innan. Insåg nog inte att det där med att bo i utkanten av Lund och ha fem minuter till åkrarna faktiskt innebar att jag alltid har varit nära naturen, även om det inte varit den mest spännande naturen. Men det är en helt annan sak att komma ut och se träd och gräs och bara gå. Jag älskar det.


Första hjälpen...


Kilpatrick Hills


Alex leker offer


Bää

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0